7 tips voor als je aan de slag gaat met een websitebouwer

Facebook_LinkedIn

Op social media word ik vaak getagd in oproepen: Websitebouwer gezocht. Maar ook krijg ik regelmatig telefoon van ondernemers die mijn naam hebben gehoord of mij ergens op social media hebben voorbij zien komen.
Bij de meeste van die oproepen blijkt dat die ondernemers totaal geen idee hebben wat ze nu eigenlijk willen of zoeken. Of dat ze denken dat wat ze willen toch heel simpel te maken is en dus niet veel hoeft te kosten.

Daarom hierbij mijn 7 tips voor als je aan de slag gaat met een websitebouwer.

Tip 1: Waarom met een websitebouwer starten en niet zelf proberen

Dit is meteen al een hele belangrijke, je zal voor je zelf deze keus moeten maken. De belangrijkste vraag hierin is wat wil JIJ en hoeveel TIJD GA JIJ ervoor vrij maken.
De ene persoon is namelijk handiger dan de andere en natuurlijk zijn er op Youtube heel veel instructievideo’s te vinden. Daarnaast zijn er diverse fora op social media waar je al je vragen kwijt kan. Maar daar vaak ook wel enige mate van ervaring verwacht wordt.
Voor wie zelf aan de slag wil, prima. Ga gerust je gang. Bedenk wel dat het voor jou als niet websitebouwer meer tijd kost om alles uit te zoeken.

Tip 2: Voordat je de aanvraag voor een websitebouwer uitzet

Het is natuurlijk heel makkelijk geroepen: “Websitebouwer gezocht”.
Maar wat zoek je eigenlijk en wat wil je precies voor een website. Wat moet de website kunnen en welke functionaliteiten moeten erin verwerkt worden. Het is een heel verschil of jij een “one pager” wil of een webshop.
Hoe completer jouw beeld is, hoe makkelijker je de aanvraag uit kan zetten en hoe beter de juiste websitebouwer hierop kan reageren.

Tip 3: Prijzen tussen de € 200,00 en € 5.000,00 voor een website

De concurrentie onder websitebouwers is groot, maar dat wat je krijgt ook. Je heb websitebouwers die met een vast template werken en die voor je vullen tot grote bureau’s die met een heel team programmeurs een website op maat voor je programmeren.
Dit geeft ook meteen weer waar het prijsverschil in zit. Je kan dus niet van te voren zeggen wat een website moet kosten. Afhankelijk van al jouw wensen die je bij Tip 2 heb geformuleerd zal de prijs omhoog gaan. Maar ook diverse zaken uit de volgende tips zijn van invloed op de uiteindelijke prijs.
Er is dus voor elk budget wel een prijs, maar stel ook je verwachtingen of het resultaat bij met de hoogte van de prijs voor het project. 

Tip 4: Wat krijg je eigenlijk voor deze projectprijs

Vraag goed door aan de websitebouwer wat bij de projectprijs inbegrepen zit. Wat wordt er nu eigenlijk gedaan. Bijvoorbeeld hoeveel gesprekken worden er gevoerd tijdens het project. Hoeveel revisie rondes zijn er. Hoe zit het met de licenties die gebruikt worden.
Vraag door, zodat je op een gegeven moment niet verrast wordt met de melding, maar dat is meerwerk.

Tip 5: Ervaring van de websitebouwer

De ervaring van de bouwer weegt ook mee in de prijs om de website te maken. Zeker als je in zee gaat met een beginner. Op zich is dit helemaal geen probleem. We hebben het allemaal moeten leren en de websitebouwer zal ergens moeten starten met het vullen van zijn portfolio.
Als het maar duidelijk is voor jou waarmee je het traject aangaat. Dus vraag aan de bouwer wat zijn ervaring is en wat die wel of niet kan. Is het een echte programmeur, die er ook niet moeilijk doet over maatwerk dingen verwerken in de website. Of is het iemand die net start en heel graag wil leren.

Tip 6: Wat zal je zelf allemaal moeten aanleveren aan de websitebouwer

Dit zal ook verschillen per websitebouwer. Een websitebouwer is niet altijd per definitie ook een tekstschrijver of een SEO specialist. Dus zorg dat jij weet, wat moet je aanleveren en wat doet of kan de websitebouwer. Als dat van te voren duidelijk is, kom je ook niet voor verrassingen te staan.

Tip 7: Wat na oplevering van de website

Als je nadenkt over het inhuren van een websitebouwer, denk je eerst aan je website en nog helemaal niet wat als die eenmaal live staat. Maar vraag daar wel naar bij de offerte. Zit er bijvoorbeeld automatisch onderhoud bij en zo niet, wat zijn daar dan de kosten van. Hoe zit het met de betaalde licenties die zijn gebruikt, moet je daar jaarlijks voor gaan betalen. Tot hoe lang kun je nog vragen stellen of kleine wijzigingen laten aanbrengen.
Toch allemaal punten die mee kunnen wegen in het uiteindelijk kiezen van een websitebouwer.

Bonustip: er moet een goed gevoel zijn bij de persoon die je uiteindelijk kiest

Ja, dat is mijn persoonlijke noot. Als ik met jouw website aan de slag ga, dan is dat toch heel persoonlijk. Voor veel ondernemers is het toch hun “kindje” en daar moet je zorgvuldig mee omgaan. Ik vind dus ook heel belangrijk dat er een klik is tussen mij en mijn klant. We doen toch echt samen de nieuwe website maken.
Mijn motto is dan ook: Je website gaat pas live als jij er 100% achter staat.

Duizelt het je helemaal en wil je een goed gesprek hebben over jouw website ideeën, neem dan contact met mij op. Want jouw website is mijn aandachtspunt.

1 reactie

  1. […] Maar tijdens het project kwam je erachter dat de communicatie niet helemaal vlekkeloos liep. Of werd er niet goed naar jou wensen geluisterd. Of werd je misschien een beetje overdonderd door jouw websitebouwer die het allemaal wel wist hoe het hoorde en moest. Wil jij weten waar je allemaal aan moet denken als je met een websitebouwer aan de slag gaat: lees dan mijn blog 7 tips voor als je aan de slag gaat met een websitebouwer. […]

Laat een reactie achter





Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Laura's Office

Hoge Larenseweg 19, Hilversum

e-mail: laura@lauras-office.nl

telefoon: 06-55863443

KvK 67818137

Btw-id NL002078218B39

Certified WebAssistant_Logo